گرایش به کتاب و مطالعه، از عوامل مهم رشد جوامع ومیزان دستیابی به اطلاعات، از مؤلفههای توسعة ملی قلمداد میشود
عادت به مطالعه و داشتن روحیة تحقیق و پژوهش، معمولاً اغلب در دوران مدرسه رقم میخورد. در مدارس است که زمینههای تفکر انتقادی و بسترهای مناسب تولید دانش فراهم می شود.
پرداختن به این مسئله اهمیت و ضرورت خاصی دارد، زیرا ارائه راهکارها عملی برای فعال نمودن کتابخانههای مدارس و توسعة کتابخوانی میتواند مفاهیم درسی را عمیق و وسیع کند. تعامل بین کتابدار مدرسه و معلم سبب تهیه منابع آموزشی مکمل مواد درسی شده و به دانش آموزان فرصت میدهد برای سؤالهای کتابهای درسی پاسخهایی متفاوت از کتابهای غیر درسی فراهم آورند. به عبارتی، زمینههای مشارکت فعال دانشآموزان را در کلاس درس فراهم میآورد. ایجاد تفکر انتقادی، گسترش فرهنگ مطالعه و در نهایت پویایی آموزش و پرورش، در گروِ فعال شدن کتابخانههای مدارس است.
اهمیت توسعه کتابخانی و کتابخانه ها در مدارس
برنامه های پیشنهادی برای نشاط بیشتر دهه فجر